Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. POLITYKA PRYWATNOŚCI

Kominox
Logo Unii Europejskiej

Już Nie od dziś wiadomo, że fotowoltaika dla rolnika i nowoczesne technologie OZE realnie poprawiają stan.

Mój Prąd – program dofinansowań fotowoltaiki

Program Mój Prąd jest unikalnym programem stworzonym w celu wsparcia prosumenckiej energetyki bazującej na domowych instalacjach fotowoltaicznych umożliwiających produkowanie własnego prądu. Program ten powstał w celu ograniczenia poziomu uzależnienia od dostaw energii produkowanej klasycznymi metodami, m.in. poprzez spalanie węgla i w celu jednoczesnego ograniczenia emisji gazów generowanych w procesie tego spalania. Mój Prąd umożliwia uzyskanie dofinansowania montażu instalacji produkującej własny, niemalże darmowy prąd z energii słonecznej.
Program Mój Prąd ma być istotnym impulsem rozwoju energetyki prosumenckiej i jednocześnie szansą na ograniczenie wydatków związanych z rozpoczęciem produkcji własnej energii. Zwiększenie produkcji prądu z odnawialnego źródła, jakim jest promieniowanie słoneczne, przyczyni się także do wypełnienia przez Polskę zobowiązań w zakresie energetyki odnawialnej. Ministerstwo Środowiska i Gospodarki Wodnej chce tym ograniczyć zgubny wpływ wydobycia paliw kopalnych i zmierzać do osiągnięcia przez Polskę większej niezależności energetycznej. Założenia programu priorytetowego Mój Prąd są skierowane zarówno na osiągnięcie korzyści przez prosumentów, jak i państwo oraz firmy zajmujące się dostarczaniem fotowoltaiki.

Warunki przystąpienia do programu Mój Prąd

Z programu Mój Prąd mogą skorzystać wszystkie osoby fizyczne będące właścicielami instalacji fotowoltaicznych założonych po 31.01.2020 roku, przy czym instalacje te muszą mieć moc między 2 kW a 10 kW. Beneficjenci programu powinni mieć też podpisane umowy regulujące kwestie związane z wprowadzaniem energii do sieci elektrycznej. Złożenie wniosku jest bezpłatne. Dotacja będzie przyznana jedynie na instalacje już ukończone i podłączone do sieci OSD, czyli sieci firm takich jak Tauron, Enea, PGE, Energa czy Innogy.

Forma wsparcia z programu Mój Prąd – ile można otrzymać?

Wsparcie finansowanie jest udzielane w formie dofinansowania w wysokości do 3000 zł, co jest kwotą niższą niż w przypadku pierwszego i drugiego naboru, kiedy to można było otrzymać nawet 5000 zł. Mimo wszystko i tak opłaca się złożyć dokumenty do kolejnej edycji programu.

Co ważne, dofinansowanie jest udzielane nie na inwestora, a na nieruchomość, więc osoby posiadające więcej niż jeden dom z zainstalowaną fotowoltaiką mogą złożyć wnioski na każdą z instalacji. Beneficjenci nie będą też musieli płacić podatku od dotacji.

Ważne: Koszty niepokryte w ramach dotacji można odliczyć od podatku w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej.

Czym są koszty kwalifikowane w dofinansowaniu?

Mianem kosztów kwalifikowanych do programu określamy te koszty, które zostały rzeczywiście poniesione na montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej, w tym koszty: paneli fotowoltaicznych, okablowania, mikfoinwerterów, urządzeń do montażu i oczywiście robocizny. W III turze naboru dojdą do tego jeszcze koszty określone jako „dodatkowe elementy służące autokonsumpcji wytworzonej energii elektrycznej”.

Jak uzyskać dofinansowanie montażu fotowoltaiki?

Nabór dokumentów na dofinansowanie Mój Prąd 3.0 odbywa się w trybie konkursowym, a dotacje będą przyznawane na podstawie kolejności zgłoszeń. Nowy nabór rusza 1 lipca br., a szczegóły programu są dostępne od 28.06.2021 roku. W związku z dużą liczbą wniosków złożonych w II turze naboru czas procedurowania nowych zgłoszeń może wynosić nawet 6-7 miesięcy, więc zgłaszający muszą się uzbroić w cierpliwość – trzeba będzie poczekać, ale warto, dlatego, że kwota dofinansowania jest dość wysoka i znacząco zmniejsza wydatek na instalację fotowoltaiczną.

W praktyce kolejne kroki umożliwiające otrzymanie zwrotu części wydatków na instalację fotowoltaiczną wyglądają następująco:
1. Zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 kW do 10 kW.
2. Montaż licznika dwukierunkowego (wykonany przez zakład energetyczny).
3. Podpisanie dwustronnej umowy z dystrybutorem energii o przyłączenie instalacji fotowoltaicznej do sieci elektrycznej.
4. Złożenie wniosku o dofinansowanie Mój Prąd 3.0 biorąc pod uwagę, że dotacje nie obowiązują dla instalacji przyłączonych przed 31.01.2020 r.

Mój Prąd 3.0 – na czym polega?

Mój Prąd 3.0 to nic innego jak III tura naboru wniosków o dotację na budowę mikroinstalacji fotowoltaicznych. Ministerstwo Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przez cały czas pracuje nad kontynuacją programu cieszącego się ogromnym zainteresowaniem i w myśl obietnic, prawdopodobnie w programie Mój Prąd 4.0 dostępne będzie też dofinansowanie przydomowych ładowarek elektrycznych, rozwiązań z zakresu magazynowania ciepła lub chłodu i systemów do inteligentnego zarządzania energią. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki cały czas pracuje nad zmianami w tym zakresie.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że obecne wsparcie w ramach działania Mój Prąd 3.0 będzie niższe niż w poprzednich turach naboru, a jest to skutkiem „rozkręcenia się” i ogromnej liczby zgłoszeń. Ciężko przewidzieć, jak potoczy się przyszłość, więc obecnie jest najlepszy moment na to, by złożyć wniosek o dofinansowanie i odzyskać część wydanych pieniędzy.

Termin składania zgłoszeń – do kiedy Mój Prąd 3.0?

Planowanym terminem zakończenia III tury programu Mój Prąd 3.0 jest 22.12.2021 roku, a więc najbliższe miesiące będą bardzo gorącym okresem i każdy, kto uruchomił już swoją instalację, powinien czym prędzej zdecydować się na skompletowanie stosowanych dokumentów i złożenie wniosku.

Mój Prąd 3.0- jakie dokumenty należy skompletować?

W celu wnioskowania o dotację w ramach programu Mój Prąd 3.0 niezbędne jest złożenie następujących danych i dokumentów:

  • dane wnioskodawcy wraz z numerem rachunku bankowego, na który przelana zostanie kwota dotacji;
  • informacje o danych instalacji łącznie z jej lokalizacją;
  • oświadczenie o zgodności beneficjenta z programem priorytetowym;
  • kopia faktury za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej;
  • dowód zapłaty wyżej wymienionej faktury lub oświadczenie o dokonanej wpłacie;
  • zaświadczenie operatora sieci dystrybucyjnej o montażu licznika energii wraz z numerem punktu poboru mocy;
  • oświadczenie o samodzielnym montażu, jeśli instalacji była zakładana we własnym zakresie;
  • informacja o liczbie złożonych załączników;
  • oświadczenie dotyczące przetwarzania danych osobowych.

Jak złożyć wniosek do programu Mój Prąd?

Wnioski w programie Mój Prąd można składać wyłącznie drogą elektroniczną – te złożone w formie papierowej nie będą rozpatrywane. Ponadto samo złożenie wniosku nie jest jednoznaczne z jego rejestracją – ta następuje dopiero po otrzymaniu przez wniosek stosownego numeru. Warto też wiedzieć, że pierwszeństwo mają wnioski poprawnie wypełnione i kompletne – ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami. Jeżeli wniosek nie będzie kompletny, otrzyma status „Do wyjaśnienia”.
Osoby wnioskujące w programie Mój Prąd muszą dysponować profilami zaufanymi, certyfikatami kwalifikowanymi lub e-dowodami. W celu zalogowania się e-dowodem niezbędna jest też skrzynka ePUAP. Wzory dokumentów można pobrać z rządowej strony https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-moj-prad, a wniosek złożyć bezpośrednio na stronie http://www.mojprad.gov.pl/.

Jak sprawdzić status wniosku na Mój Prąd?

Po złożeniu wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP lub adres e-mail potwierdzenie złożenia dokumentów. Ważna jest informacja, że po przekazaniu wniosku nie można go już edytować, więc przed zatwierdzeniem tej operacji konieczne jest sprawdzenie, czy wszystkie dane się zgadzają. W przypadku błędów otrzymasz stosowaną informację na adres e-mail podany we wniosku.
Żeby sprawdzić status swojego wniosku, należy skorzystać ze strony https://mojprad.gov.pl/, kliknąć „Sprawdź status”, a następnie w odpowiedniej rubryce wpisać swój adres e-mail podany we wniosku lub indywidualny numer punktu poboru energii.

O czym koniecznie trzeba wiedzieć?

O dotację z programu Mój Prąd nie można się ubiegać, jeśli instalacja zostanie dofinansowana z innych środków publicznych, np. z programów gminnych czy dotacji unijnych. Nie można korzystać jednocześnie z obu tych form wsparcia – przyszły beneficjent musi podjąć decyzję, która opcja będzie dla niego najkorzystniejsza.

Planujesz montaż fotowoltaiki?

Jeśli nosisz się z zamiarem montażu instalacji i chcesz złożyć wniosek o dofinansowanie, skorzystaj z oferty firmy Kominox. Oferujemy kompleksowe usługi obejmujące dobór odpowiednich rozwiązań, sporządzenie planu instalacji, montaż i pomoc w złożeniu dokumentów niezbędnych do otrzymania dotacji.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn